»» سؤالات شرعی از حضرت آیت الله خامنه ای
سؤالات شرعی از حضرت آیت الله خامنه ای
س: راههاى ثابت شدن اول ماه را بیان کنید.
ج) اول ماه به یکى از راههاى ذیل ثابت مىشود:
الف - رؤیت خود فرد
ب- شهادت دو فرد عادل به اینکه هلال را رؤیت کردهاند.
ج - حکم حاکم شرع به ثبوت رؤیت هلال
س: اگر تعیین اول ماه رمضان و عید سعید فطر به علت عدم امکان رؤیت هلال اول ماه به سبب وجود ابر در آسمان یا اسباب دیگر، ممکن نباشد و سى روز ماه شعبان یا ماه رمضان کامل نشده باشد، آیا براى ما که در عراق زندگى مى کنیم، جایز است که به افق ایران عمل کنیم؟ وظیفه ما چیست؟
ج) رؤیت هلال در شهرهایى که در افق، متحد و یا نزدیک به هم هستند و یا در شهرهایى که در شرق واقع شده اند، کافى است؛ و منظور از متحد بودن دو شهر در افق، شهرهایى است که در طول خط واحدى واقع شده اند. بنابر این اگر دو شهر در یک خط طولى باشند، گفته مىشود که آنها در افق متحد هستند.
س: شخصى نظامى که محل کار وى با محل سکونتش60 کیلومتر فاصله دارد، بعضى از مواقع سه روز اول هفته و بعضى از مواقع هر روز به محل کار خود مىرود؛ حال حکم نماز و روزه او چگونه است؟
ج) اگر شخصى هر ده روز حداقل یکبار به خاطر شغلش سفر مىکند ـ در غیرِ سفرِ اول ـ در محل سکونت، محل کار و در بین راه نمازش تمام و روزه اش صحیح است. ولى در سفر اول (و همچنین اولین سفرى که پس از اقامت ده روز و یا بیشتر در یک محل باشد) حکم سایر مسافرین را دارد، یعنى تا قصد اقامت ده روز نکرده، نمازش شکسته است و روزهاش صحیح نیست.
س: اینجانب دانشجو مىباشم و محل درس و سکونتم با هم 50 کیلومتر فاصله دارد. در هفته معمولاً 3 یا 4 روز به محل درس مىروم و در هر روز معمولاً 4 یا 7 ساعت در محل درس هستم. مىخواستم بدانم نماز و روزه خود را باید به چه صورت انجام دهم؟
ج) سفر تحصیلى، سفر شغلى محسوب نمىشود، و حکم سایر مسافرین را دارید که اگر قصد اقامت ده روز نکنید، نمازتان شکسته است و روزه هم نمىتوانید بگیرید.
س: آیا روزهدار مىتواند به بدنش آمپول یا سرم تزریق کند؟
ج) احتیاط واجب آن است که روزهدار از استعمال آمپولهاى مقوّى یا مغذّى یا آمپولهایى که به رگ تزریق مىشود و نیز انواع سرمها خوددارى کند، ولى تزریق آمپول براى بىحس کردن و نیز دارو گذاشتن بر زخمها و جراحتها اشکال ندارد.
س: آیا اگر خلط از بینى وارد دهان بشود، در صورت فرو بردن آن روزه باطل مىشود؟ فرو بردن خلطى که به واسطه سرماخوردگى در گلو وجود دارد چطور؟
ج) تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد و اگر به فضاى دهان رسیده، بنابر احتیاط واجب نباید فرو برد و اگر عمداً فرو برد، بنابر احتیاط قضا و کفاره بر او واجب مىشود.
س: زکات فطره را در چه راهى باید مصرف کرد؟
ج) مصرف زکات فطره، همان مصرف زکات مال است ولى احتیاط آن است که با وجود فقیر در محل، به مصارف دیگر نرسد.
س: اینجانب زمانى که به سن تکلیف رسیدم نسبت به احکام جنابت و حتى خود جنابت آگاهى نداشتم. حکم نماز و روزههایى که در آن حال انجام داده ام چیست؟
ج) نمازهایى را که در حال جنابت خوانده اید باید قضا نمایید و روزهها در صورتى که جاهل به اصل جنابت بوده و اصلاً نمىفهمیده اید جنابت چیست، صحیح است ولى اگر جنابت را مىدانسته و جاهل به وجوب غسل بوده اید، باید قضاى روزهها را بجا آورید و اگر در یاد گرفتن مسأله کوتاهى نکرده باشید کفاره ندارد والاّ بنابر احتیاط واجب کفاره هم دارد.
س: حکم روزه کسى که با خود کارى انجام دهد که به طور غیراختیارى جنب شود، چیست؟
ج) اگر کار مذکور به قصد انزال بوده، و یا مىدانسته که با این کار جنب مىشود، و یا عادت او بر این بوده است؛ و در عین حال عمداً چنین کارى کرده و جنب شده، حکم جنابت عمدى را دارد یعنى هم قضا بر عهده او مىباشد و هم کفاره.
س: اگر کسى چند سال با عذرهاى واهى یا از روى سهل انگارى روزه نگرفته باشد، چه باید بکند؟
ج) قضاى آنچه از ماه رمضان از او فوت شده، بر او واجب است، و اگر افطار، عمدى و بدون عذر شرعى بوده، علاوه بر قضا، کفاره هر روز هم واجب است که عبارت است از: شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مـُد طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مدّ (750 گرم) است.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سلمان ( یکشنبه 87/6/10 :: ساعت 1:45 عصر )